Mielőtt még megvádolna valaki, hogy független-objektív véleményalkotónak álcázom magam, szó sincs róla. Végtelenül frusztrált és elkeseredett vagyok amiatt, hogy Magyarország első olyan államfője, aki nem csak jó megjelenésű, bölcs, politikailag tapasztalt, erényes, hanem még szerethető is, kénytelen volt lemondani a tisztségéről. Méltánytalannak tartom, hogy olyan alakok hozták ebbe a helyzetbe, akikben a következetes felelősségvállalás szikrája sincsen meg.
Próbáljuk meg tárgyilagosan áttekinteni ezt a történetet. Nehéz, mert az ügyben megnyilvánulók olyan zavaros jogi, erkölcsi, érzelmi érvrendszerbe csomagolják alapvetően politikai véleményüket, hogy ember legyen a talpán, aki ki tudja bogozni, mi itt az üzenet lényege.
K. Endrét egy perben a bíróság bűnsegédként elkövetett kényszerítés hatósági eljárásban és vesztegetés hatósági eljárásban bűncselekményért elítélte. Az eset kiemelt sajtónyilvánosságot kapott, mivel a bíróság egy K. Endre felettese által elkövetett pedofil bűncselekmény kapcsán ítélte el másodrendű vádlottként. Az elítélt a bűncselekményt nem ismerte el, minden lehetséges módon fellebbezett az ítélet ellen, de nem nyert jogorvoslatot. Ezután felesége kegyelmi kérvényt nyújtott be.
Kegyelmi kérelmet Magyarországon a terhelt, a védő, a terhelt törvényes képviselője, valamint a terhelt hozzátartozója nyújthat be. A kérelemnek tartalmaznia kell: a terhelt személyes adatait, a bíróság vagy (eljárási kegyelem esetén) ügyészség megnevezését, az ügydöntő bírósági határozat vagy (eljárási kegyelem esetén) a vádirat számát, a kérelem célját, és a kérelem indoklását (pl. hogy az elítélt családját a büntetés teljesen ellehetetleníti).
A kegyelem intézménye eredetileg azt a célt szolgálta, hogy a jogszolgáltatás által kiszabott büntetés súlyát az uralkodó csökkenthesse, ha úgy ítélte meg, hogy az elítélt már eléget szenvedett, a büntetés teljes végrehajtásához, az elítélt további gyötréséhez vagy kivégzéséhez nem fűződik közérdek. Lényegében az uralkodók számára ez lehetőséget nyújtott emberiességük kinyilvánítására, amire egyes vérszopó hírű uralkodók esetében az arculatuk rá is szorult.
Tehát nem az ítéletet (bűnös vagy ártatlan) érintette a kegyelem, hanem a büntetés mértékét, és az elítélt személye számított, nem pedig a terhére rótt bűn. Az USA azon tagállamaiban, ahol még létezik halálbüntetés, tudtommal minden elítéltet automatikusan felterjesztenek elnöki kegyelemre, mielőtt kivégeznék, függetlenül attól, hogy milyen és mennyi förtelmes bűncselekményért ítélték halálra.
Magyarországon a kegyelmi eljárás kicsit bonyolultabb, a kegyelem már a büntetőjogi eljárástól is mentesítheti a vádlottat, így ítélet sem feltétlenül születik. De a cél itt is az, hogy a hátrányos jogkövetkezményektől kegyelmi úton meg lehet menekülni akkor, ha a köztársasági elnök így dönt.
Természetesen ennek is van egy menete. A kérelem megjárja az elsőfokú bíróságot, az Igazságügyi Minisztériumot, begyűjtenek egy csomó szakértői véleményt (büntetés végrehajtástól, pártfogó felügyelettől, stb.). Személyes meghallgatásra nem kerül sor (szerintem azért, mert ezek esetleg torzító módon befolyásolnák az elítélt sorsára összpontosított döntést). Szerintem a tárgyalások menetét sem vizsgálják, legfeljebb abból a szempontból, hogy az elítéltnek van e reális esélye egyéb úton jogorvoslatra. A köztársasági elnöknek erre egészen biztosan nincsen sem ideje, sem apparátusa.
A köztársasági elnök asszony K. Endrét kegyelemben részesítette. Feltehetően nem tájékoztatták sem a kérvényben, sem a tanácsadói, hogy egy már súlyosan átpolitizált ügyben kérik a beavatkozását.
Az ellenzéki pártok és szervezetek, valamint a sajtó óriási botrányt kavartak abból, hogy az elítéltet a bírósági ítéletnél is súlyosabb mértékben marasztalták el, és kötötték össze az elsőrendű vádlott pedofil ügyével, pedofília-támogatót kreálva ezzel nem csak az elítélt K. Endréből, hanem a neki kegyelmet adó köztársasági elnökből és mindenkiből, aki a kegyelmi kérvényt bármilyen módon támogatta. Figyelmen kívül hagyva, hogy kegyelmet nem a bűncselekmény enyhe vagy súlyos volta miatt szoktak gyakorolni, hanem az elitélt személy iránti könyörületből.
A kormányfő úgy próbálta az ügyet rövidre zárni, hogy kijelentette, pedofiloknak nincsen kegyelem, és erre alkotmánymódosítási indítványt is be kíván terjeszteni. Ez a javaslat lényegében démonizálja mindazokat, akik pl. egy nevelőtestületben előbb tájékozódnának a vádak igazságtartalmát illetően, és csak azután engednék a botrányt kipattanni.
Novák Katalin köztársasági elnök és Varga Judit igazságügyi miniszter a politikai botrány továbbgyűrűzését megelőzendő felelősségüket vállalva lemondtak a hivatalaikról. Ez az igazán gerinces húzásuk olyan frusztrált gyűlölethullámot és gyalázkodást generált a botrány tovább-habosításában érdekelt ellenzéki sajtóban, ami még a megszokottnál is meghökkentőbb. Erre már K. Endre is azt nyilatkozta, hogy bár továbbra sem tartja magát bűnösnek abban, amiért elítélték, de ha tudta volna, hogy ekkora árat kell fizetnie a köztársasági elnöknek, akkor be sem adta volna a kegyelmi kérvényt (https://pecsaktual.hu/balhe/megszolalt-k-endre-es-leirta-a-sajat-verziojat/).
Sajnos Novák Katalin és Varga Judit lemondásukkal egyben hallgatólagosan egyetértettek Orbán Viktor kijelentéseivel, mely szerint hiba volt egy pedofil bűncselekmény kapcsán érintett elítéltnek kegyelmet adni.
Ennek a kitekeredett logikája a következő: Egy pedofília kapcsán kiszabott ítélet esetén bűnpártolónak minősül nemcsak az, aki a vád és ítélet szerint tudott a pedofíliáról, és bármilyen módon késleltette a bűnösök felelősségre vonását, hanem az is, aki a bűnpártoló mellett kiállt, azt védte, annak kegyelmet adott, vagy a kegyelmi eljárásban a bűnpártoló mellett tett javaslatot. Sőt emiatt a poszt miatt már én is bűnpártolónak számíthatok, és a mellettem kiállók is hetedíziglen. Pedofília ügyében pedig ugyebár a bűnpártolóknak nincsen kegyelem.
Amennyiben eltekintünk a hangzatos politikai jelmondatoktól, és a politikai szimpátiától, azt kell látnunk, hogy a köztársasági elnöknek joga van BÁRMILYEN jellegű bűncselekmény esetén kegyelmet gyakorolni, amennyiben arra jogosult személy kérelmet nyújt be. Nem az igazságszolgáltatás konkurens alágaként, hanem hogy az irgalom felülírhassa a jogot. Lehet ezen vitatkozni, lehetne pl. a kegyelmi döntés népszavazás tárgya, és akkor nem valamely közjogi méltóságnak kellene a döntés politikai felelősségét viselnie. De semmiképpen nem tartom helyesnek abban a tekintetben megkötni a kegyelmet gyakorló kezét, hogy mely bűncselekmények KAPCSÁN ne lehessen kegyelmet gyakorolni, mivel ezzel pont a kegyelem emberiességi jellege vész el.
Miért fontos ez? Azért, mert a nem harci felhasználású drónokat úgy ismerjük, mint távvezérlésű helikoptereket, amik mögött ott áll egy-egy földi irányító, aki egy percre sem engedi ki a kezéből az irányítást, sőt, ha a távvezérlőnek a drón által érzékelhető jelszintje egy adott érték alá esik, az eszköz leszáll vagy visszatér. Ezeknél a felhasználásoknál azonban nem ez történik, hanem a drón memóriájába betöltik az útvonalat, és azt kézi vezérlés nélkül lerepüli. Kénytelen rá, hiszen több km távolságra kell eltávolodnia a felszállási startponttól, esetenként direkt rálátás nélkül, vagyis minimum leszálláskor takarásba kerül a domborzat, épületek, erdők, vagy más tereptárgyak miatt.
A feljegyzések szerint az első – maihoz hasonló – tűzijátékot Kínában tartották a XII sz-ban



Olvastam egy posztot az oltásellenesek elleni Alkotmánybírósági határozatról a
Idős emberekkel beszélgetve egyre gyakrabban előkerül az a mondat, hogy "Örülünk, hogy a kormány kihozta az országot a csődből, de most már valamit mi is szeretnénk érzékelni a gazdasági fellendülésből.".
A felsőoktatási gender szakok leállításával Magyarországon új fejezet nyílt a gender mozgalom történetében. Ádáz vita bontakozik ki a tudományos kutatás szabadsága és a gender tudomány létjogosultságának megkérdőjelezése között. Próbáljunk meg hát tisztán látni ebben a kérdésben.
Ez azt az érzést erősíti az emberekben, hogy a fejük felett döntenek róluk, és az ő véleményük nem számít. Lehet, hogy most jó irányba mennek a dolgok, de ha az állam valami ostobaságra készül, tehetetlenek vagyunk. Minimum tömegtüntetéseket kell ahhoz szervezni, hogy átlépjük a döntéshozók ingerküszöbét, de akkor sem meghallgatnak (érdemi intézkedés), hanem lecsitítanak (szájbetömés). Ettől válik az egész hazai politikánk frusztrált, artikulálatlan ordítozássá mindkét oldalon.
Mindig nagyon imponált nekem, hogy Svájcban a sorkatonai szolgálat abból áll, hogy a sorkötelesek évente néhány hétre bevonulnak, és egyébként élik a rendes életüket. Így a katonai ismereteiket évről évre felfrissítik, és háborús helyzet esetén lényegében az egész ország mozgósítható. Közben az életük sem zökken ki a rendes kerékvágásból, tovább folytathatják a munkájukat, tanulmányaikat, családi életüket, hiszen évente néhány hét alig több, mint egy hosszabb szabadság.
A gondolatmenet a következő:
Igazán nem akarok okoskodni, de a BKK legutóbbi (átmeneti) fejlesztése, mely szerint áttértek az egységes papírra nyomtatott hőpapíros jegy- és bérletnyomtatásra, több bosszúságot okozott az utasoknak, mint amennyibe az egész átállás került. A lejárati idő előtt elhalványuló, vagy eleve hibásan nyomtatott bérletek és felhasználhatatlan jegytömbök, pénzelnyelő automaták, problémahárító jegypénztárak és ellenőrök, rabosított utasok, stb.
Először is leszögezném, elfogadhatatlannak tartom, ha valaki rendszeresen vagy súlyosan bántalmazza a hozzátartozóit. Ez nem csak jellemhiba, nemcsak bűn, hanem a hatályos jog szerint is bűncselekmény. Sem férfi sem nő részéről nem tolerálható.


A kisebbségek sokszor hátrányos megkülönböztetésként élik meg azt, ha az átlagemberek megjegyzést tesznek különbözőségükre. Legyenek bár vallási, nemzetiségi, rasszbeli, testi hibás vagy sajátos nemi identitással rendelkező kisebbség tagjai, vagy csak egy sajátos szubkultúrához tartozzanak, mint a punkok vagy a Fradi-drukkerek, a saját közösségükön kívül zavarja őket, ha bíráló megjegyzéssel illetik, vagy akár csak észreveszik az emberek a másságukat. 
Erre aztán a gombamód szaporodó hiper- és szupermarketek is bevezették a késő esti és vasárnapi üzemet, hiszen ekkorra már lehetőségből kényszerré vált a dolog; a vásárlók hamar megszokták az újfajta szabadságot, ami szükségtelenné tette, hogy a bevásárlásnál akár csak egy nappal is előre kelljen gondolkodni. Így az üzletek már akkor is kénytelenek voltak nyitva tartani vasárnap, ha ez semmilyen üzleti előnnyel nem járt, az ellenkezője viszont annál több hátránnyal.
Harmat Árpád Péter történelemtanár
Bevallom, pánik fogott el, amikor ismét döntés született arról, hogy Budapest megpályázza az olimpia megrendezését. És nem azért, mert nem örülnék annak, ha Magyarországon olimpiát rendezhetnénk, vagy ne tartanám az országot elég vonzó helyszínnek. Még az sem feltétlenül igaz, hogy egy olimpia törvényszerűen veszteséges vállalkozás.
Azért érzem a döntést túlzás nélkül országrontó merényletnek, mert az előzetes tervek mind Budapest belterületéről szólnak. Pedig hazánk szíve, amit túlzás nélkül nevezhetünk hazánk vízfejének is, sokkal kisebb léptékű rendezvényektől is megbénul. Sőt, már egy hirtelen zivatar is agyvérzés-szerű állapotot képes előidézni. Ha ezt az agyonközpontosított közlekedési rendszert még megterheljük egy olimpia tömegével is, az katasztrófahelyzetet fog okozni.
Egy barátom mesélte, hogy egy éve nem képes átjelentkezni az új lakásába, mert valamikor a földhivatalban hibás házszámot írtak a térképen a telekhez, és a tényleges házszám nem létezett a nyilvántartásokban. Viszont a választások előtt két hónappal (ez a három országos választás miatt lényegében a teljes tavalyi év) már nem vesznek fel új címeket, mert lezárják a választói címjegyzéket. Azóta ezt a hibát sikerült kiküszöbölni, mégis minden alkalommal valami új formai kifogással hajtják el az önkormányzattól, amit előző alkalommal elfelejtettek közölni. Eddig hét alkalommal vett ki szabadságot, pazarolta az idejét a hivatalokban, és még mindig nincsen új lakcímkártyája.
Ez az írás nem vállalkozik arra, hogy megmondja a tutit, inkább csak az engem kínzó kérdéseket sorolja fel.
Sokkal bonyolultabb lett. Ennek oka az induló pártok és egyéni jelöltek kimagaslóan nagy száma, a nemzetiségi listák, a határon túli szavazók és az átjelentkezési szabályok megváltoztatása. Kedvenc példatári esetem az a (szerencsére nálunk csak elméleti) lehetőség, amikor egy máshonnan átjelentkezett nemzetiségi szavazó 14:30-kor mozgóurnát kér. Kérdés:hány és milyen szavazólapokat, és milyen színű borítékot kell neki kivinni? Hogyan kell a szavazatát megszámolni? A jegyzőkönyv-vezetők hihetetlen nyomás alatt dolgoztak, csak a névjegyzéki adatok jegyzőkönyvi összesítését több mint 10 oldalon keresztül részletezi az útmutató. A szavazatok összeszámlálásánál az eddigi 4-8 kupac helyett 18-20 kupaccal kellett dolgozni.