A nyugati civilizáció eljutott arra a pontra, ahol az értékrendek annyira összekeveredtek, hogy az emberi élet tiszteletben tartását megelőzik mindenféle szabadságeszmék.
Most a művi terhességmegszakítással és az eutanáziával kapcsolatban próbálom végiggondolni az érveket pro és kontra. Ami az abortuszt és az eutanáziát összeköti, az az orvosi beavatkozás igénye, a pusztítás igénye a gyógyítás helyett, a fájdalomtól és a kellemetlenségektől való félelem és az egyén szabadságára és méltóságára való hivatkozás.
Az abortusz esetében a fő érvek filozófiai jellegűek, és elsősorban azt a régi kérdést feszegetik, hogy micsoda az ember, hogyan keletkezik, mikortól nevezhető embernek, mikortól nevezhető személynek, és hogy addig micsoda:
1. A magzat már ember - még nem ember. Itt a fő vízválasztó. Ugyanis az orvostudomány képtelen egzakt választ adni arra a kérdésre, hogy a megtermékenyüléstől a megszületésig pontosan hol húzódik az a határ, amikor a struktúrált sejthalmazból élőlény, az élőlényből pedig ember válik. Tehát a következő választási lehetőségeink vannak:
- Biztonsági okból embernek tekintjük a megtermékenyülés pillanatától fogva (ez a teológiai megközelítés).
- Önkényesen kijelölünk egy stuktúráltsági szintet, és attól kezdve tekinthető embernek (jelenleg ez a hazai joggyakorlat).
- A születés pillanatától tekintjük embernek (ez az uralkodó közvélekedés).
- A személyiség kialakulásától tekintjük embernek (ez megengedi a csecsemő elpusztítását is).
2. A nőnek joga van - nincs joga a teste fölött rendelkezni. Ez a vita voltaképpen a tudatos öncsonkításról szól, vagyis arról, hogy ha valamelyik szervem vagy testrészem kényelmetlen, jogom van-e eltávolíttatni. Itt is vannak persze határok a kozmetikai beavatkozásoknál kezdve (szőrtelenítés), az esztétikai beavatkozásokon keresztül (piercing, arcplasztika, stb.), egészen az extrém esetekig, mint pl. sportolónál a lábszár eltávolíttatása, ha egy művégtaggal gyorsabban tud futni. Alkérdés, hogy
3. A magzat része - nem része a nőnek, így a nő kötelezhető vagy nem kötelezhető annak kihordására. Ha ugyanis a magzat ugyanúgy nem önálló entitás mint egy végtag, tehát csupán a nő része, akkor a nő a 2. pont értelmében dönthet vagy nem dönthet annak eltávolíttatásáról. Ha azonban önálló entitás, ami vagy aki csak vendégségben tartózkodik a nő szervezetében, akkor azt kell eldönteni, hogy:
4. A magzat parazitaként él-e a nőben. Bármilyen furcsa is, de az érintettek egy része az abortuszt egyfajta féregtelenítésként fogja fel. Az élővilágban valóban találkozunk olyan fajokkal, amelyek petéiket más fajok gazdatesteiben keltetik ki, mely gazdatestek sok esetben elpusztulnak az élősködőtől. Ám ez esetben más fajú a gazdatest, mint a parazita. Arra is találunk példát, hogy bizonyos fajoknál a "szülő" nem éli túl az utódok kifejlődését (pl. a kifejlődő pókok az anyjuk testét falják fel). Arra azonban nem sok példa adódik, hogy a kifejlett ivarérett egyed elutasítsa a megfogant utód kihordását.
Az abortusz elfogadása vagy elutasítása tehát a fenti kérdésekre adott válaszokkal indokolható. Nyilván az első kérdésre adott válasz a legerősebb érv, amennyiben a magzatot már embernek tartjuk, de a leggyengébb, amennyiben még nem. Attól ugyanis még nem válik automatikusan etikussá egy magzat elpusztítása, hogy nem tekintjük embernek. Viszont rendkívül kényessé válik a határ meghúzása. Ezért létezik olyan álláspont, mely szerint mivel nem tudjuk, mikortól tekinthetjük biztosan embernek a magzatot, ezért - hogy ne essünk az emberölés bűnébe - inkább kezdettől nem engedjük elpusztítani.
Az abortuszpártiak legfőbb érve az önrendelkezés joga. Ám ennek is vannak korlátai. Tekintsünk egy extrém példát: egy sziámi ikerpár nem választható szét, mivel egyikük belehalna, viszont összenőve mindketten épek és egészségesek. Ebben az esetben egyikük sem jogosult úgy dönteni, hogy a másik élete árán is meg akar szabadulni az ikertestvérétől. Ez a kényszertársbérlet mindkettőjüket kényszeríti a helyzet elfogadására, és arra, hogy törekedjenek a jó viszonyra egymással. Helyzetük abban a tekintetben analóg egy állapotos kismamáéval, hogy ő is csak a magzat elpusztításával szabadulhat a nem kívánt társbérlőtől.
Az eutanázia esetében a fő kérdéskör az emberi méltósághoz, az önrendelkezéshez és az öngyilkossághoz való jogot érinti. Az eutanázia mellett érvelők azt állítják, hogy egy magatehetetlen embert is megillet az a jog, hogy véget vethessen az életének, ha állapota túlságosan fájdalmas vagy kiszolgáltatott. A szélsőséges példák olyan nyaktól lefelé lebénult, de szellemileg tiszta emberekről szólnak, akiknek emellett még rettenetes fájdalmakat is ki kell állniuk.
Ezekben az esetekben az eutanázia olyan orvosi segítség lenne, ami nem a szenvedés enyhítését és a gyógyítást célozza, hanem a kényelmes, fájdalommentes halált.
Filozófiai szempontból megfontolást érdemel az a kérdés, hogy az emberi méltóság összhangba hozható-e a gyávasággal. Hogy annak a méltósága teljesedik-e ki, aki a megpróbáltatások elől a halálba menekül, vagy azé, aki elviseli, amit rámér a sors, küzd ellene, és bízik a jobbra fordulásban.Tudjuk, hogy az öngyilkosok általában beszűkült tudatállapotban követik el tettüket, ezért kell lebeszélni őket, amíg le nem higgadnak. De emberi méltóságról nem beszélhetünk beszűkült vagy módosult tudatállapot mellett. Valójában a fájdalmon és a fájdalomtól való félelmen úrrá lenni, ez helyezi az embert az állatnál magasabbra.
Megint csak elgondolkodtató, hogy a felelősséget mindkét esetben átterhelné egy egészségügyi szakemberre. De egy gondolatkísérlet erejéig próbáljuk megtippelni a következőt:
100-100 azonos állapotú betegből, akik még egészségesen így rendelkeztek, az egyik kap egy eszközt (mondjuk elharapható ciánkapszula a fogtömésben), amivel megölheti magát, a másik pedig egy orvost, aki beadja neki a ciáninjekciót, ha a beteg állapota ezt indokolttá teszi. Vajon a két csoportból melyikben lesz magasabb a művi halálozás aránya?
Álláspontom szerint abban, ahol a döntés az orvos kezébe került át, mivel az ő esetében az életösztön nem írja felül a higgadt meggondolást. De hol van akkor a szabad önrendelkezés, amire az eutanázia mellett érvelők hivatkoznak?
Összefoglalva: a két kérdés rendkívül ingoványos etikai és jogi területet érint. Társadalmi kockázatát tekintve pedig a jogvédők által felvetett problémánál sokkal súlyosabb következményekkel fenyeget az elhamarkodott döntés. Ha - amint ez részben már megtörtént - valahol rést ütünk az emberi élet abszolút védelmén, az már tovább tágítható gyakorlatilag a genocidiumig. És persze itt kell megjegyeznünk a jogvédők legnagyobb örömére, hogy a pusztítást illetően két alapvető társadalmi igény mutatkozik jelenleg: az abortuszra és a megrögzött gyilkosok kivégzésére. Egyelőre a magzatok húzták a rövidebbet.