Egy barátom mesélte, hogy egy éve nem képes átjelentkezni az új lakásába, mert valamikor a földhivatalban hibás házszámot írtak a térképen a telekhez, és a tényleges házszám nem létezett a nyilvántartásokban. Viszont a választások előtt két hónappal (ez a három országos választás miatt lényegében a teljes tavalyi év) már nem vesznek fel új címeket, mert lezárják a választói címjegyzéket. Azóta ezt a hibát sikerült kiküszöbölni, mégis minden alkalommal valami új formai kifogással hajtják el az önkormányzattól, amit előző alkalommal elfelejtettek közölni. Eddig hét alkalommal vett ki szabadságot, pazarolta az idejét a hivatalokban, és még mindig nincsen új lakcímkártyája.
Erről eszembe jutott, hogy amikor legutóbb egy pénztárgép üzemeltető váltása miatt egy bejelentő űrlapot küldtem a NAV-nak, visszajött egy válasz, miszerint hibásan lett kitöltve, mivel az előző üzemeltető adószáma nem található a NAV rendszerében. 8 napon belül küldjem be a javított űrlapot, mert különben lesz nemulass, stb. Mondanom sem kell, hogy az űrlapot a pénztárgép fejlécadatai alapján töltöttem ki, amit pénztárgép a NAV szerveréről tölt le. Ha a NAV egy másik adatbázisában ez az adószám nem létezik, ahhoz nekem mi közöm, és mit tehetek ellene?
A hivatalokban sokszor motiváció és önállóság nélküli humán droidok dolgoznak, akik egyetlen dologban érdekeltek, hogy megszabaduljanak az ügyféltől. Ezért az ügyfeleket gyakran hiányos információkkal küldik el, a legkevésbé sem segítve abban, hogy a lehető leggyorsabban sikerüljön elintéznie az ügyét. Bármilyen idegesítőek legyenek is ezek a gépemberek, mégis létező személyek, akik felelősségre vonhatóak, számonkérhetőek.
A levél, amit én kaptam, valószínűleg egy ellenőrző szoftver által automatikusan generált formalevél volt. Az alján ugyan szerepelt valami osztályvezető neve, de okkal gyanakszom, hogy az illető a nevében kiküldött elektronikus üzenetet nem is látta, nem hogy érdemben ellenőrizte volna, vajon mi lehet a kifogásolt cég adószáma. A szoftver úgy keserítette meg az életemet, rabolta az időmet, hogy közben nem áll mögötte senki, akit felelősségre lehetne vonni.
A bosszantó, hogy ilyenkor nekem újra végig kell ellenőriznem a dokumentumaimat, egy csomó időt töltve azzal, hogy végül kiderítsem, mindent jól csináltam. Milyen szép is lenne, ha egy ilyen levélben nem csak annyi szerepelne, hogy hibáztál, szerintünk az adószámot rosszul adtad meg, hanem mondjuk az is, hogy szerintünk az adószám helyesen ez és ez. Mert akkor biztosan lehetne tudni, hogy ki hibázott, és a javítás is egyszerűbb lenne.
Milyen jó is lenne, ha a hivatal anyagi kártérítésre perelhető lenne. Ha az elírt házszám miatt elfecsérelt időmet, vagy az adatbázisukból hiányzó adószám miatt végzett pluszmunkámat köteles lenne megtéríteni. Végül is a hivatalokat az adózók tartják el, a mi pénzünkből vegzálnak minket. Elvárható tehát, hogy a lehető legnagyobb gondossággal járjanak el. Ha pedig a hivatal hibázik, annak ne mi legyünk kiszolgáltatott áldozatai.
Csak gondoljuk végig: az adminisztrátor elírt egy számot, ami végigfut a rendszeren (a hibajavító ellenőrzések nem szúrják ki), ez legalább egy vétlen embernek legalább 8 órányi bosszankodással elegy utánajárásába kerül. Utána ez az ember benyújtja a hivatalnak a kárigényét, a hivatal pedig köteles ezt kifizetni. A belső ellenőrzés kideríti, ki hibázott, az illető pedig megkapja a jól megérdemelt letolását, fegyelmijét, vagy az okozott kár és a személyes felelősség mértékében akár a felmondását. Nem abban válnának a hivatalok érdekeltté, hogy minden erejükkel csökkentsék az ilyen hibák lehetőségét?
A mókás az, hogy hivatali műhibára vonatkozó felelősségbiztosítás már létezik, de felelősségvállalás még nem igazán. Persze meg lehet próbálkozni pereskedéssel, de itt nem a sokmilliós tételek miatt kellene jogszabályt alkotni, hanem a kisemberek pár ezertől pár tízezer forintig terjedő káráról.