HTML

Provokáció

Ismert és ismeretlen témák újszerű megvilágításban.

Friss topikok

  • fofilozofus: Az az érzésem, hogy a gender mögött egy érzelem áll, mégpedig a nők utálata. Valójában azzal a szö... (2018.12.03. 18:09) Elakadt a gender-henger?
  • F.M.J.: @Kunhallmi Agnes.: Nem is rossz ötlet. Ismerve az ellenzék csápoló magját, még hatékony is lehet, ... (2018.04.07. 14:03) Az interaktív politizálás hiánya
  • F.M.J.: Az egyébként korrekten megfogalmazott alapokhoz hozzátenném, hogy normális (sajnos már nem átlagos... (2015.10.08. 14:05) Asszonyverés
  • F.M.J.: @Androsz: Így kerek. (2015.08.16. 20:36) Ne vedd észre!
  • a szürkebarát ötven árnyalata: @Scagnetti: Talált süllyedt. Mit is várjunk egy akarnoktól, persze, hogy bele akar mindenbe pofáz... (2015.07.28. 15:22) Vidám Vásárnap

Linkblog

A médiaszabályozás lehetőségei

2011.05.12. 10:11 :: szekertabor

Tíz évvel ezelőtt egy pedagógus kollégámmal azon tűnődtünk, miért egyre alacsonyabb a TV műsorok színvonala - úgy kulturális mint erkölcsi értelemben. Akkor azt találtam erre mondani, hogy ezért bizony közvetve mindannyian felelősek vagyunk, akik bankkártyával vagy folyószámlával rendelkezünk. Miután a betéteink kamata attól függ, hogy a bank a pénzünket mennyire nyereséges üzletekbe fekteti, a TV csatornák legnagyobb részvényesei pedig bankok, így mi is abban vagyunk érdekeltek, hogy a TV csatornák minél nyereségesebbek legyenek, ezért abba az irányba mozgatjuk őket, hogy ne értékes, hanem népszerű műsorokat sugározzanak.

A tartalmi szabályozás célja, hogy a TV (és egyéb média) által az anyagi haszon érdekében a társadalomban okozott károkat csökkentse vagy megelőzze, a hasznosságot pedig növelje, más szavakkal: az elsődleges üzleti megfontolásokkal szemben arra kényszerítse a csatornákat, hogy gagyi helyett értékes műsorokat sugározzanak.

A kereskedelmi TV ugyanolyan nagyvállalat, mint a többi. Kizárólag a részvényesei érdekeit kell szem előtt tartania, az pedig a minél nagyobb profit. Ennek érdekében a TV maximalizálja a bevételeit. A bevételek növelése = a hirdetési percdíjak növelése. A hirdetési percdíjak pedig a nézettségtől függenek. A nézettség kétféleképpen növelhető: igényes és relatív drága műsorok adásával, vagy az igényszint leszorításával, és azután igénytelen és relatív olcsó tömegműsorok sugárzásával. Hosszú távon ez minimalizálja a kiadásokat és maximalizálja a bevételt. Ugyanúgy, mint az iparban, ahol a cég olcsó, a környezetet szennyező technológiákkal akar minél drágábban értékesíthető termékeket előállítani.

A haszon növelésének nem állhatnak útjába holmi szabályok és konvenciók. Ha a TV olcsón tudna ezzel nagy nézettséget elérni, és vezetőinek nem kellene félniük a börtöntől, simán beleznének ki élő embereket élő betelefonálós adásban. Ezért kártékony ostobaság azt hangoztatni, hogy a piac önszabályozó módon gondoskodik a műsorszínvonal emeléséről.

A tartalmi szabályozás csak ott érhet el eredményt, ha a szankció a műsorhoz kapcsolódó teljes profit elvesztésével fenyeget. Ha az adott csatorna előbb vagy utóbb komoly veszteséget kénytelen elkönyvelni a trágár, erőszakos vagy pornográf tartalmak sugárzásáért, az elegendő visszatartó erővel bírhat.

Én személy szerint azt tartanám helyesnek, ha a műsorra kirótt bírságot a műsor és a megelőző ill. követő 30 perc reklámbevételének 80-90%-ban állapítanák meg abban az esetben, ha szabálysértő a tartalom. Ez nem tenné lehetővé a szabálysértő tartalmak előzetes betiltását (ami ugyebár ütközne a sajtószabadsággal), de kellő visszatartó erőt jelentene a "bűnismétlés" tekintetében.

Ha anyagilag nem éri meg nagy nézettségű, de szabálysértő műsorokat sugározni, akkor sem a csatorna, sem a részvénytulajdonosok, sem a tőlük függő lakosság, vagyis mi, nem leszünk érdekeltek ezek előállításában és terjesztésében. Aki darabolós horrort (vagy pornót) akar nézni, az majd kikölcsönzi vagy megveszi a DVD-t (vagy letölti a netről), de nem a TV-től várja majd, hogy esti mese helyett ezt nyomja. Aki pedig műveletlen, trágár, antiszociális prolik kommunikációjára kíváncsi, az beszélgető- és valóságshow-k helyett felszállhat a HÉV-re, és hallgathatja az ott folyó mélyenszántó diskurzusokat.

Update: Nem azért hoztam példának a tömegközlekedést, mintha ott csupa Maónika Show figura közlekedne, hanem mert ott az emberek nyilvánosan beszélgetnek, mások pedig ugyanúgy hallhatják, mint egy valóságshow szereplőit. Elnézést, ha valaki ezen megsértődött.

Szólj hozzá!

Címkék: média politika kultúra megmondás médiatörvény

A bejegyzés trackback címe:

https://provo.blog.hu/api/trackback/id/tr962897693

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.