HTML

Provokáció

Ismert és ismeretlen témák újszerű megvilágításban.

Friss topikok

  • fofilozofus: Az az érzésem, hogy a gender mögött egy érzelem áll, mégpedig a nők utálata. Valójában azzal a szö... (2018.12.03. 18:09) Elakadt a gender-henger?
  • F.M.J.: @Kunhallmi Agnes.: Nem is rossz ötlet. Ismerve az ellenzék csápoló magját, még hatékony is lehet, ... (2018.04.07. 14:03) Az interaktív politizálás hiánya
  • F.M.J.: Az egyébként korrekten megfogalmazott alapokhoz hozzátenném, hogy normális (sajnos már nem átlagos... (2015.10.08. 14:05) Asszonyverés
  • F.M.J.: @Androsz: Így kerek. (2015.08.16. 20:36) Ne vedd észre!
  • pityókaborsommelier: @Scagnetti: Talált süllyedt. Mit is várjunk egy akarnoktól, persze, hogy bele akar mindenbe pofáz... (2015.07.28. 15:22) Vidám Vásárnap

Linkblog

A leszakadó térségek és a cigánykérdés

2011.04.29. 15:55 :: szekertabor

Vajon elegendő csupán a közmunka-programok révén visszavezetni a mélyszegénységben élő rétegeket a munka világába? Való igaz, hogy a szegénység még nem elég ok a lumpenizálódásra: a restségre, és a bűnözésre. Az is tény, hogy rengeteg elvégzendő feladat vár arra, hogy valaki kézbe vegye. Kátyús közutak betömködése, utcák, terek takarítása, virágokkal való csinosítása, közintézmények, óvodák, iskolák gondnoki feladatainak ellátása, stb. Ezek egy részét ma nem végzi el senki, de nem azért, mert nincsen rá jelentkező, hanem mert nem tudják megfizetni.

Mármost tegyük föl, hogy a kormány elegendő pénzt biztosít ezen munkák elvégzésére. Lényegében az Állam megrendeli ezeket a munkákat a munkanélküliektől. De miből? A leszakadó térségek legnagyobb problémája az, hogy nem éri meg ott termelni, mert a piac túlságosan messze került tőlük, ezért a szállítási költségek felemésztik a hasznot. De nem csak a hasznot, hanem a rentábilitást is, ráfizetésessé válik a termelés. És minden munka ráfizetésessé válik, mivel a munka értékesítése is csak távol lehetséges, annyira távol, hogy nem lehet kigazdálkodni az utazási költségeket. Ebből a szempontból mindegy, hogy a munkáltató fizet az utaztatásért, és ezért neki nem éri meg távolról járatni a dolgozókat, vagy a munkavállaló fizet érte a keresetét meghaladó összeget.

Tessék ránézni a térképre, és láthatjuk, hogy a leszakadó térségekben először elszippantotta a piacot (a munkaerő piacot is) a város, attól a nagyváros, attól pedig végül Budapest. Ide vezetett a 6 évtizedes következetesen főváros-centrikus fejlesztés. Közben a régi utakat, amelyek egykor a kisebb településeket összekötötték, felverte a gyom, elmosta az eső, ma már lovasszekérrel sem lehet rajtuk közlekedni. A településekről ezért eltűntek a piacok, ha nincsen útkereszteződés, nincsen forgalom, nem érdemes piacot fenntartani, ma már helyben termelt árut nem lehet kapni sehol. Ahogy a munkalehetőségeket felszívták az egyre nagyobb központok, úgy szűkült az élettér a kisebb, lakható településeken. Ma már olyan mértékű az ország egyközpontúsága, hogy az elhelyezkedési esélyeket tekintve jószerivel egyetlen dolog számít: mennyi idő alatt érhető el Budapest belvárosa.

Ezért aztán a közmunkaprogram egy ráfizetéses, piacidegen (bár szükséges) átmeneti intézkedés marad mindaddig, amíg átgondolt decentralizáló úthálózat- és közlekedésfejlesztési programmal (15-20 év alatt) ismét gazdaságossá nem tesszük ezeknek a térségeknek a termelést. Addig ugyanis egyetlen vállalkozó sem fog odatelepülni, amíg csak állami közpénzekből tartható fenn egyfajta önellátó tevékenység, és a szállítási-közlekedési költségek (ezek közé tartoznak természetesen a rossz minőségű utak okozta károsodások is a gépjárművekben) ráfizetésessé tesznek minden egyebet. 

1. Minden települést minden szomszédos településsel járható, árkolt aszfaltutakkal kell összekötni, ahogyan az Európa boldogabb részében mindenütt általános. Biciklisávval. Szomszédos alatt azt értem, hogy gyalogszerrel megközelíthető. Ezeknek az utaknak a forgalma (így a kopása is) viszonylag alacsony lesz, de  megteremtik a települések közvetlen együttműködésének lehetőségét. 

2. Minden 5 településből egyet tömegközlekedési csomóponttá kell fejleszteni, ahol a másik 4-ből befutó tömegközlekedési járatok csatlakoznak. Ezek a miniközpontok kell, hogy adminisztrációs és piaci szempontból kiszolgálják a szomszédos községeket.

3. Minden 5 miniközpontból egyet vasúti (és vagy folyami) közlekedéssel kell ellátni. Ezek a kisközpontok lesznek az elsődleges logisztikai berakodóhelyek.

4. Minden 5 kisközpontból egyet (minden 125-ik település) központi szintű igazgatási egységgé kell fejleszteni gyorsforgalmi úttal, elkerülő úttal, rakodóvágánnyal és vagy kikötővel, és személyforgalmi repülőtérrel.

5. Minden 5 központból egy (minden 525-ik település) nagyvárosi teherforgalmi repülőtérrel kell hogy rendelkezzen (ez egyébként lényegében így is van).

6. Minden 6-ik nagyváros: Főváros.

Mármost ezt, pontosabban az első 3 pontot egy olyan volumenű közmunka-program keretében lehetne megvalósítani, amihez képest Széchenyi fejlesztései szánalmas erőlködésnek tűnhetnének. Lényegében az ország összes munkanélkülijét 15-20 évre felszippanthatnánk, és egy olyan értéket teremthetnénk ezzel, ami legalább száz évre megalapozná a leszakadó térségek gazdasági felzárkózását.

Az értékteremtés ez esetben szó szerint értendő. Aki egy kicsit is tájékozott, az tudja, hogy a közlekedés fejlesztése az érintett területek forgalomnövekedésével, az pedig értéknövekedéssel jár. A vadnyugati vasútépítéskor mindenki ott próbált meg olcsón telkeket venni, ahol majd a vasút keresztezi a közutakat. Ezt kellene tennie az Államnak is: olcsón felvásárolni területeket a leszakadó térségekben, majd a fejlesztések után a megnövelt értékű területeket értékesíteni a piacon, így teremtve meg a programok fedezetét, nem elvéve az állampolgároktól, hanem adva nekik valamit.

16 komment · 2 trackback

Címkék: politika közélet közlekedés cigánykérdés

A bejegyzés trackback címe:

https://provo.blog.hu/api/trackback/id/tr442864841

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: MÉG MINDIG CIGÁNYKERÉKBEN 2011.05.02. 08:50:16

A Liget folyóiratban 2010-ben interjúsorozat jelent meg a cigánykérdésről. „Alapozásként” közöltük Levendel László: A CIGÁNYSÁG GONDJA – mindannyiunk gondja című 1988-ban írt, fájdalmasan aktuális tanulmányát.Az alábbiakban ...

Trackback: Horgas Judit - NE TOTOJÁZZ, PAJTÁS! 2011.04.29. 19:06:22

Ismerősök és ismeretlenek kommentjeit olvasom egy gyöngyöspatai hír kapcsán a Facebookon. Ahogy az ilyenkor lenni szokott, az egyre ordenárébb színvonal néhány forduló után elér oda, ahol jóérzésű ember nem olvas tovább, mert minek.Az egyik elvadult ko...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Radio Silicon 2011.04.29. 17:19:13

szép elképzelések, remélem sikerül majd megvalósítani

Sííva 2011.04.29. 17:24:41

Az ötlet jó, de mint minden jó ötlet ebben az országban, halvaszületett!
Nem akarok hosszan írni, de míg igazi, szilárd rend nem lesz, nem lehet megvalósítani. Ehhez az is kell, hogy tiszteletben tartsuk más munkáját, ne tiporjuk össze, ne vágjuk ki, ne lopjuk meg. Ehhez pedig, ha a rendrakás így halad mint most, legalább 100 év kell.

mistinguett · http://mistinguett.blog.hu 2011.04.29. 17:49:27

Én nem értek a közlekedésfejlesztéshez, de mintha a 4-es metró kapcsán olvastam volna olyanokat, hogy bizonyos kihasználtsági mutatók fontos szerepet játszanak a dologban. Mert nekem hamisnak tűnik az a logika, hogy ahová utakat építünk, oda majd el fognak menni az emberek (és így a gazdaság): nem inkább ott épülnek utak, ahol emberek járnak? Extrém példával: ha összekötjük a Góbi-sivatag oázisait utakkal, beindul a gazdaság?
A kistérségekbe nem csak közút kell, az még szerintem édeskevés lenne. Kell oda képzett munkaerőtől kezdve ilyen-olyan infrastruktúráig egy csomó minden.

flippant 2011.04.29. 20:29:59

Ezt a módszert Hitler is alkalmazta sikerrel a válság után. Én is javasoltam több fórumon hasonlókat de én a Duna-Tisza csatorna építést és a paksi atomerőmű bővítését céloztam meg.
Nálunk amúgy ez kivitelezhetetlen mivel ezen közmunkákhoz magas kvalifikálású irányító művezetők és dolgozni akaró munkanélküliek kellenének és vasszigor (gépfegyveres felügyelők). Mivel ezek nincsenek és a vasszigor jelen jogrendszerünkben nem megengedett így sajnos halva született az ötlet.

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2011.04.30. 06:57:39

felverte a gyom, elmosta az eső, ma már lovasszekérrel sem lehet rajtuk közlekedni. A településekről ezért eltűntek a piacok, ha nincsen útkereszteződés, nincsen forgalom, nem érdemes piacot fenntartani,"

?
én vidéken is lakom, és az utak még megvannak...
ez már nem a középkor, hogy eltűnjön egy piac mert a kereskedőnek nincs kedve áttolni a szekerét a méter mély sáron, és ezért eltánne a piac.
piac vidéken is van. ha nem is a falukba, de a kisebb városokban van. ahová bemennek a falusiak. mindig is így volt

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2011.04.30. 07:03:27

szerintem ez nagyon erőtlen ötlet. gyakorlatilag már az ország felvázolása is hamis.
legyen minden települést miinden településsel összekötő út?

miért most mi van? nem ez?
mert nálunk így van.

semmi értelme. annak van értelme, hogy a munkát elvégeztessék, segélyek folyósítását a pogármestereknek radikálisabban kéne kezelni, és megoldódna a közmunka és a c-kérdés is.

kkbk.blog.hu/2010/12/17/orosz_mihaly_zoltan

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2011.04.30. 07:05:25

@flippant: gépfegyveres felügyelők?

ez nem a szárnyas fejvadász

raboknál igen

szekertabor · provo.blog.hu 2011.04.30. 08:21:02

@mistinguett: Valóban extrém példa, mivel Magyarország össze sem hasonlítható a Góbi sivataggal. De egyébként a válasz: igen. Ha a Góbi sivatagnak azokat a helyeit (oázis), ahol az emberek valamilyen alapszükségletüket szokták kielégíteni, összekötnék utakkal, azaz csökkenne az a befektetett energia és idő, amivel egyiktől a másikig el lehet jutni, és bővülnének az útvonal választási lehetőségek, akkor ezeknek a területeknek felmenne az értéke. Persze alapfeltétel az is, hogy a sivatag kapcsolatai kifelé is meglegyenek.
Viszont Magyarország leszakadó térségei nem sivatagok. Az itt létrejött települések soha nem jöttek volna létre, ha nem vezettek volna belőlük eredetileg az akkori technológiai szinten járható utak a környező szükségleti helyekre (termelés, piac, közigazgatás, stb.). Itt igenis volt és volna keresnivalójuk az embereknek, volt és lenne forgalom, volt és lenne piac. Csak az utak és a tömegközlekedési lehetőségek hiányoznak hozzá.
A metróval két gond van: a kisebbik, hogy annyiba kerül a megépítése és fenntartása, hogy akkor sem lenne gazdaságilag igazolható, ha Magyarország teljes lakosságát naponta kétszer ezzel nyomnák át a belvároson. A nagyobbik baj az, hogy nem növeli, hanem csökkenti az értékes területek nagyságát, ugyanis egy már eredetileg is agyonértékelt, nagy forgalmú központon halad át. Nem is mehet máshol, hiszen csak ott indokolható horribilis pénzen a föld alá vinni a forgalmat, ahol a felszín meglevő vagy tervezett forgalma és beépítettsége nem teszi lehetővé az olcsó felszíni vonalvezetést. Azzal, hogy egy már amúgy is a közlekedési hierarchia csúcsán levő belváros forgalmát tovább növeljük, csak a környező területek függőségét és a távolabbiak leszakadását erősítjük.

szekertabor · provo.blog.hu 2011.04.30. 08:30:07

@tesz-vesz: Nézz rá a térképre, keresd meg rajta a leszakadó térségeket, jelölj ki egy falut. Kösd össze körülötte egy vonallal a vele szomszédos falvakat, és utána számold meg, hogy ezek közül hánynak van közúti kapcsolata a középen levővel, illetve a vonal menti szomszédjaival. Nem árt utána nézni a közutak állapotának sem. Utána vedd kézbe a menetrendet. Számold ki, hogy mennyi idő alatt tudnál eljutni busszal vagy vonattal egyik szomszédos településről a másikra ott, ahol nincsen közvetlen közúti összeköttetés.
Számold ki erre a rövid távra (szomszéd falu) az átlagsebességet is.

Van még kérdés?

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2011.04.30. 19:19:25

@szekertabor: te megtetted?

nem cigányfaluban lakom, de mifelénk el lehet jutni egyik helyről a másikra.
de ha mégis igaz lenne mit írsz, akkor se fog fellendülni a kereskedelem, mert ehhez termék kell, ha van magyar gyár, magyar termék, és van rá kereslet akkor eljut az a földúton is, ahova kell.

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2011.04.30. 19:25:33

@tesz-vesz: és ha van rá igény, akkor képül az út is, önmagában nem építenek utat. (de szerintem az már most is van, max kátyús)

mint a parkban: azt szokták csinálni okos emberek, ha parkok köepére akarnak utakat csinálni, hogy várnak egy évet, és ahol kitaposták a gyalogosok a füvet, oda építik a betonutat. most én hiába építek utat oda ahol senki se járna. csak akkor lépnek rá, amikor eltévednek.

de persze, aki rálép annak kevesebb időbe energiába kerül a leküzdése

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2011.05.07. 15:08:14

@szekertabor: ja, te autópályákra gondolsz

az jó ötlet persze