HTML

Provokáció

Ismert és ismeretlen témák újszerű megvilágításban.

Friss topikok

  • F.M.J.: Korrekt poszt. Lehet vele azonosulni. A nácik és a komcsik mint már annyiszor a történelemben ism... (2024.02.15. 17:55) Ki kegyelmez az irgalmasoknak?
  • F.M.J.: Jogos. Még a cefrénél sem mindegy, hogy milyen gyümölcshöz milyet teszünk. Kivéve az alkeszeket. N... (2022.07.31. 16:18) Keveredés
  • szekertabor: @lenoardo999: Igazad van, túlságosan tömören fogalmaztam. MZP, aki az első fordulóban a harmadik h... (2022.04.13. 11:35) Hol a fiesta?
  • szekertabor: @alöksz róz: Nem szeretem a személyeskedést. Amúgy meg van 3 gyerekem, de tisztelettel úgy érzem, ... (2022.02.25. 15:37) Mellébeszélés - oltásellenesek vs. oltáspártiak
  • szekertabor: Zöld erdőben jártam, fecskendőt találtam. Vakcina? Vagy drog? Vagy kölni? Meggyógyít, vagy meg fog... (2021.04.14. 17:33) Locsolóversek saját kútfőből

Linkblog

Hivatali packázások

2015.02.25. 12:51 :: szekertabor

Egy barátom mesélte, hogy egy éve nem képes átjelentkezni az új lakásába, mert valamikor a földhivatalban hibás házszámot írtak a térképen a telekhez, és a tényleges házszám nem létezett a nyilvántartásokban. Viszont a választások előtt két hónappal (ez a három országos választás miatt lényegében a teljes tavalyi év) már nem vesznek fel új címeket, mert lezárják a választói címjegyzéket. Azóta ezt a hibát sikerült kiküszöbölni, mégis minden alkalommal valami új formai kifogással hajtják el az önkormányzattól, amit előző alkalommal elfelejtettek közölni. Eddig hét alkalommal vett ki szabadságot, pazarolta az idejét a hivatalokban, és még mindig nincsen új lakcímkártyája.

Erről eszembe jutott, hogy amikor legutóbb egy pénztárgép üzemeltető váltása miatt egy bejelentő űrlapot küldtem a NAV-nak, visszajött egy válasz, miszerint hibásan lett kitöltve, mivel az előző üzemeltető adószáma nem található a NAV rendszerében. 8 napon belül küldjem be a javított űrlapot, mert különben lesz nemulass, stb. Mondanom sem kell, hogy az űrlapot a  pénztárgép fejlécadatai alapján töltöttem ki, amit pénztárgép a NAV szerveréről tölt le. Ha a NAV egy másik adatbázisában ez az adószám nem létezik, ahhoz nekem mi közöm, és mit tehetek ellene?

A hivatalokban sokszor motiváció és önállóság nélküli humán droidok dolgoznak, akik egyetlen dologban érdekeltek, hogy megszabaduljanak az ügyféltől. Ezért az ügyfeleket gyakran hiányos információkkal küldik el, a legkevésbé sem segítve abban, hogy a lehető leggyorsabban sikerüljön elintéznie az ügyét. Bármilyen idegesítőek legyenek is ezek a gépemberek, mégis létező személyek, akik felelősségre vonhatóak, számonkérhetőek.

A levél, amit én kaptam, valószínűleg egy ellenőrző szoftver által automatikusan generált formalevél volt. Az alján ugyan szerepelt valami osztályvezető neve, de okkal gyanakszom, hogy az illető a nevében kiküldött elektronikus üzenetet nem is látta, nem hogy érdemben ellenőrizte volna, vajon mi lehet a kifogásolt cég adószáma. A szoftver úgy keserítette meg az életemet, rabolta az időmet, hogy közben nem áll mögötte senki, akit felelősségre lehetne vonni.

A bosszantó, hogy ilyenkor nekem újra végig kell ellenőriznem a dokumentumaimat, egy csomó időt töltve azzal, hogy végül kiderítsem, mindent jól csináltam. Milyen szép is lenne, ha egy ilyen levélben nem csak annyi szerepelne, hogy hibáztál, szerintünk az adószámot rosszul adtad meg, hanem mondjuk az is, hogy szerintünk az adószám helyesen ez és ez. Mert akkor biztosan lehetne tudni, hogy ki hibázott, és a javítás is egyszerűbb lenne.

Milyen jó is lenne, ha a hivatal anyagi kártérítésre perelhető lenne. Ha az elírt házszám miatt elfecsérelt időmet, vagy az adatbázisukból hiányzó adószám miatt végzett pluszmunkámat köteles lenne megtéríteni. Végül is a hivatalokat az adózók tartják el, a mi pénzünkből vegzálnak minket. Elvárható tehát, hogy a lehető legnagyobb gondossággal járjanak el. Ha pedig  a hivatal hibázik, annak ne mi legyünk kiszolgáltatott áldozatai.

Csak gondoljuk végig: az adminisztrátor elírt egy számot, ami végigfut a rendszeren (a hibajavító ellenőrzések nem szúrják ki), ez legalább egy vétlen embernek legalább 8 órányi bosszankodással elegy utánajárásába kerül. Utána ez az ember benyújtja a hivatalnak a kárigényét, a hivatal pedig köteles ezt kifizetni. A belső ellenőrzés kideríti, ki hibázott, az illető pedig megkapja a jól megérdemelt letolását, fegyelmijét, vagy az okozott kár és a személyes felelősség mértékében akár a felmondását. Nem abban válnának a hivatalok érdekeltté, hogy minden erejükkel csökkentsék az ilyen hibák lehetőségét?

A mókás az, hogy hivatali műhibára vonatkozó felelősségbiztosítás már létezik, de felelősségvállalás még nem igazán. Persze meg lehet próbálkozni pereskedéssel, de itt nem a sokmilliós tételek miatt kellene jogszabályt alkotni, hanem a kisemberek pár ezertől pár tízezer forintig terjedő káráról.

5 komment

Címkék: hivatal jogvédelem államigazgatás

A bejegyzés trackback címe:

https://provo.blog.hu/api/trackback/id/tr137182743

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

McKinney 2015.02.25. 22:44:45

lángszóró, az jobb. Nagyban növelné az elvtársak és elvtársnők motiváltságát. Egy füst alatt a hibásan kitöltött papírok megsemmisítése is megoldódik.

vizsla_barat 2015.02.26. 06:20:25

Kupa Mihaly a magyar ado feltalaloja: te erted még? Igen. Akkor bonyolitok rajta egy picit. Vesd ossze: soralatet adobevallas.

Chalky White jr 2015.02.26. 06:45:31

A teljes magyar köz-és államigazgatást el kell dózerolni, a helyét felszántani és bevetni sóval. Utána lehet próbálkozni egy új felépítésével.

gigabursch 2015.02.26. 10:51:48

Nem tudom mikor jutunk el oda, hogyha valaki fentvan az Ügyfélkapun, akkor egy lakcímváltozásról a Lakcímnyilvántartó hatóság (mikor hogy hívják) küld egy hivatalos értesítést az általam ott előtte bejelentett/beikszelt/megnevezett/stb hivataloknak, bankoknak, biztosítóknak, TB-nek, NAV-nak, franckarikának, stb.
Mindenki megkapná azonnal, és nem kéne az ügyfélnek 5-6 napot eltöltenie szabadsággal és még 5-6 napot ellógnia + írdatlan mennyiségű tértivevénnyel szarakodnia.

Ehhez alapszinten minden adott, csak egy aprócsak kormányrendeletre lenne szükség. Úgy 15 éve.

vicsigabi · http://vicsigabi.blog.hu 2015.02.26. 12:57:42

attól félek az így okozott kár már messze büntetőjogi kategória, intézményenként, egyesével. Akár a földhivatalt nézem, akár egy önkormányzatot vagy másik állami szervezetet (még bankot is tudok ilyet). De nekik mindehhez joguk van.
süti beállítások módosítása